مقالات

نوار نقاله چیست؟

نوار نقاله جت پرینتر

 

 

نوار نقاله چیست؟

تاریخچه اختراع نوار نقاله

نوار نقاله چیست؟ بسیاری بر این باورند که اختراع نوار نقاله به اوایل دهه 1800 برمی­‌گردد. اولین نمونه‌های نوار نقاله، از چرم و چوب ساخته شده و دستی بودند؛ که عمدتا در صنعت کشاورزی کاربرد داشتند. در سال 1892، شخصی به نام “توماس رابینز”، محصولاتی را اختراع کرد که موجب توسعه استفاده از تسمه نقاله در معادن شد. ساندویک، در سال 1901، به تولید تسمه نقاله فولادی پرداخت. سال 1905، تولید نوار نقاله ویژه حمل زغال سنگ در معادن توسط ریچارد ساتکلیف، موجب انقلاب بزرگی در صنعت معدن شد.

پس از گذشت 8 سال، هنری فورد، در سال 1913، اقدام به راه­ اندازی خطوط مونتاژ تسمه نقاله در کارخانه خودروسازی خود کرد. حق انحصاری تولید تسمه نقاله­‌های لاستیکی، در سال 1970، توسط کمپانی “اینترالاکس” دریافت شد.

 

لطفاً برای سفارش نوار نقاله در ابعاد دلخواه و تولید نوارنقاله استیل یا نوار نقاله اهنی استعلام قیمت نوار نقاله و خرید محصولات ما، ازصفحه تماس با ما شرکت نیکسون جت اقدام نمایید.

 

بخش­‌های تشکیل ­‌دهنده نوار نقاله

به طور کلی، سیستم نوار نقاله­‌ها از اجزا زیر تشکل شده است:

تسمه / نوار:نوار نقاله نیکسون جت

همان تسمه اصلی محسوب می‌­شود که قطعات و مواد روی آن قرار گرفته و انتقال داده می‌­شوند. این تسمه، از یک یا چند لایه تشکیل شده که به طور معمول، دارای سه لایه فوقانی، مرکزی (منجید) و تحتانی است؛ متناسب با شرایط محیطی آن صنعت، ممکن است به تعداد لایه­‌ها افزوده شود.

فریم / قاب:

در اطراف کانوایر، یک قاب وجود دارد که تسمه بین آن قرار گرفته و به عنوان محافظ تسمه عمل می­‌کند.

موتور محرک:

نیروی لازم جهت حرکت کانوایر، هدایت و نحوه عملکرد آن توسط این موتور تامین می­‌شود.

غلتک / رولر:

رولرها به شکل استوانه‌­ای هستند و نوار به دور آن­‌ها می­‌چرخد.

اتصالات:

نیروی لازم برای حرکت، از طریق این اتصالات، از موتور به غلتک‌­ها می‌­رسد.

تنظیم­‌کننده سرعت / گیربکس:

از طریق این جعبه دنده، می­‌توان سرعت موتور را به میزان مدنظر تنظیم کرده تا به وسیله اتصالات به سیستم کلی منتقل شود. بر اساس این سرعت، موتور محرک، غلتک‌­ها را به حرکت درآورده و جابه‌­جایی صورت می­‌گیرد.

سفت­کننده نوار:

میزان سفتی تسمه، توسط این بخش، که اغلب به صورت مکانیکی است، تنظیم می‌شود.

 

نحوه عملکرد نوار نقاله

بعد ازخواندن مقاله نوار نقاله چیست و آشنایی با نوار نقاله و اجزا آن، اکنون می‌­توانیم درک بهتری از عملکرد این بخش حمل­ کننده داشته باشیم. هر نوار نقاله، در ابتدا و انتهای خود دارای دو غلتک اصلی است که به آن­‌ها، غلتک محرک گفته می­‌شود. ابتدا توسط گیربکس، سرعت مدنظر برای فرآیند جاب­ه‌جایی تنظیم شده و از طریق آن به موتور محرک می­‌رسد. این موتور، با دریافت نیروی لازم از سوی گیربکس و بر اساس سرعتی که برای آن تعریف شده است، شروع به حرکت غلتک ابتدایی می­‌کند. غلتک ابتدایی، با دریافت نیرو، به حرکت درآمده و اولین تسمه به دور آن می­چرخد.

این انتقال نیرو، مانند دومینو، بین تمام غلتک­‌ها ایجاد شده و هرکدام از آن‌­ها شروع به حرکت می‌­کنند. به این ترتیب، کالاهایی که بر روی این تسمه قرار دارند به سمت جلو هدایت می­‌شوند و در نتیجه، فرآیند جاب­جایی کالاها صورت می­گیرد. همان­‌طور که پیش­تر اشاره کردیم، در انتهای نوار نقاله نیز غلتک محرک وجود دارد؛ که با همان سرعت تنظیم شده، حرکت غلتک­‌ها را معکوس می­‌کند و باعث ایجاد حرکت رفت و برگشتی در نوار نقاله می‌‌­شود. در هر رفت و برگشتی که صورت می­‌گیرد، تعدادی کالا و وسایل به نقطه مورد نظر می‌­رسند. همان‌طور که می‌دانید ما در نیکسون جت انواع نوار نقاله هایی که برای جت پرینتر استفاده می‌شوند و دستگاه جت پرینتر ثابت روی آن سوار می‌شود را برای شما عزیزان تولید و ارائه می‌نماییم.

 

لطفاً برای سفارش نوار نقاله در ابعاد دلخواه و تولید نوارنقاله استیل یا نوار نقاله اهنی استعلام قیمت نوار نقاله و خرید محصولات ما، ازصفحه تماس با ما شرکت نیکسون جت اقدام نمایید.

 

ساختار تسمه در نوار نقاله

همان­طور که پیش­تر اشاره کردیم، تسمه در نوار نقاله بخشی است که کالاها و تولیدات با شرایط مختلف و با وزن­‌های متفاوت بر روی آن قرار می‌­گیرند تا به نقطه مدنظر منتقل شوند؛ بنابراین می‌­بایست متناسب با شرایط محیطی آن صنعت انتخاب گردند. لایه فوقانی و تحتانی به طور معمول از موادی تشکیل شده‌­اند که دارای ترکیبات لاستیکی یا پلاستیکی هستند. لایه مرکزی، با هدف افزایش قدرت و شکل دادن به سیستم نوار نقاله ایجاد شده که جنس آن، اغلب فلز یا پارچه بوده و به صورت تار و پود است.

تارها، طناب­‌هایی طولی هستند که مسئولیت افزایش سطح مقاومت و کشش تسمه را برعهده داشته و به نوعی رونده بودن تسمه را ایجاد می­‌کند. طناب­‌های عرضی که بسیار منعطف بوده و باعث مقاومت در برابر بریدگی و ضربه در تسمه­‌ها می­‌شوند، پود نام دارند. از متداول­‌ترین متریال‌های مورد استفاده در لایه مرکزی می­‌توان به فولاد، پلی­‌استر، پنبه، نایلون و آرامید اشاره کرد.

در مواردی که به استقامت بیشتر و دوام بالاتر نیاز باشد، از رشته ­های فولادی در ساختار تسمه استفاده می­‌شود؛ جنس این تارها، استیل است. در معدن چیکی کاماتا در شیلی که دومین معدن بزرگ رو باز در جهان محسوب می‌­شود، از تسمه نقاله ‌های فولادی با مقاومت 10 هزار نیوتن بر میلی­متر استفاده می­‌کنند. همچنین در این معدن، تسمه‌هایی با متریال پنبه، نایلون و پلی­ استر که مقاومت آن‌­ها کمتر از فولاد است و تسمه­‌های آرامیدی با مقاومت 630 تا 3500 نیوتن بر میلی­متر وجود دارد. وجود لایه­ های آرامیدی در تسمه‌ها باعث افزایش بهره­ وری، طول عمر و صرفه­ جویی در انرژی می‌­شود.

 

لطفاً برای سفارش نوار نقاله در ابعاد دلخواه و تولید نوارنقاله استیل یا نوار نقاله اهنی استعلام قیمت نوار نقاله و خرید محصولات ما، ازصفحه تماس با ما شرکت نیکسون جت اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *